Translate

fredag den 27. juli 2012

 "Et glimt af en indiansk medicinmands liv"

Maleri under udførelse, str 1 x 1 m.

Siden jeg som barn læste om indianerenes liv, har min facination af indianernes liv som det var engang - holdt ved. 
De levede i helt tæt pagt med naturen og var stolte folk med stolte traditioner.
Medicinmandens rolle var ganske særlig, og jeg fik ideen til mit maleri med medicinmanden som hovedperson og omdrejningspunkt for min gengivelse af glimt af hans liv.

Vi er så heldige at have fået havørne igen, og vi har her i vor del af DK, endda et par der yngler.
Jeg ser dem ofte når jeg dagligt færdes derude i naturen sammen med mine 2 hunde, og jeg er lige begejstrer hver gang, det er så skønne stærke og store fugle.
For indianerne havde rigtigt mange dyr, en ganske særlig betydning og det gjalt også for ørnene.
Den amerikanske havørn er en vestlig slægttning til vor egen havørn og da jeg holder så meget af ørne, har de fået særlig god plads på mit malerie, ganske som ørnene også havde meget stor betydning for indianerne og for medicinmanden.

Jeg er godt undervejs med mit maleri og glæder mig så meget til at fortsætte, og er klar over at jeg vil male flere billeder med indianske tema - ganske enkelt fordi vi har noget vi kunne lære fra de indianske kulturer og fordi der er så megen historie at fortælle - i billedform.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar